Saturday, December 30, 2017

Suzuki GS Tuning

NSå sker der lidt på bloggen igen. Her op til juledagene og lidt ferie, blev jeg fristet til at gå videre med et projekt som ellers var lagt lidt til side. "Intet slår kubik, bare der er nok af det" var der en racerkøre der sagde engang...Jeg har længe gået med tanken om at fyre lidt flere kubik i 750'eren. Det er forholdsvis nemt og billigt at gøre gs750 til en gs850.  Gs850'eren kom i '79. 2 år efter gs750 kom på markedet. den var en touring orienteret cykel hvor gs750 mere var en allround-sportscykel. Selve motoren på gs850 er i bund og grund en 750motor med større 4mm større boring. Krumtap er den samme (dyre) delte krumtap med nålelejer, og samme slaglængde. Topstykket er også magen til bortset fra en ekstra 6mm bolt forrest på cylinderen som skulle være en forstærkning. Knastakslerne skulle efter sigende være en smule mildere på en 850, for at gi mere træk i mellemområdet hvor 750'erens knaster gir lidt mere i toppen af omdrejningerne.

I danmark er GS750 opgivet til 63hk. GS850 er opgivet til 78hk.  Der er bestil et brugt sæt cylindre med stempler fra usa, til en billig penge (brugte dele til suzuki gs'ere er generelt billige). Det er på vej med posten. Nye stempelringe er også på vej fra japan så cylindre skal hones før de kan sættes på.

Ang. Topstykket har jeg endnu ikke besluttet om jeg finder et 850 top, eller om jeg bruger det som sad på 750'eren. Uanset hvad så kommer knasterne med over 750'eren..


For at få plads til de større forringer i 750'eren er det nødvendigt at fræste lidt i blokken. Det er kun cylinder 1 og 4 der kræver det. Det kan ret nemt og hurtigt gøres med lidt tape og klude for at dække for spåner. Og så en ligesliber med hårdmetal fræser. 


I dag kom nye stempelringe fra japan. De er fra Cruizin-image, som sælger nye reservedele til næsten alle japanske cykler, især de ældre modeller. Og til meget lave priser. På diverse forums for både suzuki, honda osv. er folk tilfredse med kvaliteten, selv de professionelle bruger også stumper herfa når de renovere japanere.


Så landede cylinder og stempler fra u.s.  Det var sgu et godt køb! Det er ikke mange km sættet har kørt, stempler har dårlig nok mærker og stempelringe har ingen skarp kant. Det er også den originale bund/ top pakning der sad rester af på blokken, og det har helt sikkert aldrig været skildt ad tidligere. Jeg skyndte mig at skrive til sælgeren om han havde topstykket der sad sammen med cylinderen. Det havde han, men det er desværre af den lidt nyere type beregnet til Mikuni CV karburatore hvor indsugningsstudserne er kortere. Øv.... Så jeg leder videre.

Honemærker er stadig meget tydelige, men er i tvivl om de alligevel ska friske op når der kommer nye ringe i... Det må cylinderservice gutterne kunne svare på.


En tur i ultralydsrenseren med stemplerne og efter 30 minutter er de som nye!
De nye stempelringe blev kontrolleret i cylinderen for korrekt 'end gap'. De lå alle mellem 0.10-0.20mm suzuki foreskriver min. 0.1mm... 
4 friske stempler med nye ringe klar til montering så snart de nye låseringe kommer hjem fra lokale suki pusher.

En hurtig prøvemontering af cylinderen for at se om der var fræst nok ud i blokken, der var plads og cylinderen passede perfekt.


Cylinderne har været forbi cylinder service for at blive honet så de nye ringe bliver passet til. En gang maling bagefter så de klar til at blive sat på. 
Jeg fandt et fornuftigt topstykke i england på ebay.. Til en fornuftig pris. Det kom hurtigt hjem og jeg var spændt på at se om det var noget værd, det eneste sælger kunne garantere var at alle gevind var iorden, selv udstødnings gevind som ellers tit er helt fucked. Sælger skrev at det kom fra en cykel som ikke kunne starte/køre. Og at det muligvis skulle renoveres. Men det var ganske fint og kunne sagtens bruges til mit lille projekt..
Det er langt bedre stand end det gamle 750 topstykke jeg har kørt med siden renoveringen.
Topstykket her som jeg var på jagt efter, er typen med lange indsugnings studser, som kun findes i 79-80 årgange til gs850. De er lidt mere sjældne end den nyere type med kort indsugning til CV karburatorene. 

Godt med rustsnask... Men det blev hurtigt vasket væk med højtryksrenser
Ud kom ventiler med hjemmelavet ventil tang
En enkelt olietyv havde givet op efter de mange år... De andre var godt møre og revnet.
Ventilerne har fået en kærlig hånd.. 
Klar til at komme forbi cylinderservice og blive slebet sammen med sæderne. 
Kun udstødningsventiler er helt blanke, indsugning bør være lidt mere ru i overfladen.

Desværre var ventilstyr slidt over grænsen, så der er købt nye racer styr fra APE racing. De er af bronze og ikke støbejern som de originale, de koster ca det halve af hvad de originale koster. Heldigvis var ventilstammerne stadig indenfor tolerancen ifølge suzuki manualen. 

De gamle styr blev banket ud med hammer og dorn, de nye blev banket fosigtigt i, efter at toppen var blevet varmet op til ca 100gr.

Et par timer foran gasovnen så var det godt varmt.
Topstykket der er blevet portet i kanalerne, glasblæst, planet, slebet sæder. Der mangler kun maling...

Samle samle... 


























2 comments:

  1. Ser sig godt ud. Hvordan endte den med at køre? Fungerede det som planlagt ?

    ReplyDelete
  2. Hej Allan det ser super godt ud, er den kommet ud og køre?

    ReplyDelete