Monday, October 5, 2015

GT'eren er tilbage i pitten.

Sommeren er slut, og nu ska der laves en masse småting på gs'eren.  Karburatorene bliver renset og justeret, nye O-ringe så de holder helt tæt.
Knastkædestrammeren har savlet lidt i de 2 sæsoner jeg har kørt på den, så nu ska det fixes. En gut i england har fundet de originale reservedelsnumre på de pakninger der ska bruges for at gøre den tæt igen.

Link til hjemmeside der har detaljeret info: http://www.bwringer.com/gs/camchaintens.html












Et par gode ture er det alligevel blevet til, både til og fra arbejde men også en tur til træf på havnen i roskilde. Sidste tur hjem fra arbejde blev desværre en kedelig én af slagsen hvor der måtte haltes hjem den sidste kilometer. Måden den gik død på, efter en kort tur med høj fart vækkede minder fra dengang den smeltede et stempel på vej hjem fra ferien i skagen.  Her et par uger efter den sidste tur fik jeg åbnet motoren og fik set hvad der var sket.....

Vinterens helt store projekt på 550'eren - renovering af cylindrene! Efter lidt søgen på nettet fandt jeg frem til en gut i england der hedder sean hadley, som har fimaet "The Tuning Works" som specialisere sig i suzuki RGV250'ere. Efterhånden har flere fået lavet gt550 cylindere hos ham, og han var bland de billigste jeg kunne finde.  De kom hjem i fredags og de lugner fuldstændigt nye cylindere. De har fået fjernet den gamle nikasil belægning og fået lagt et nyt lag " Apticoat" på, det er noget som skulle være endnu stærkere end nikasil. Ca. 1300kr pr. Cylinder kostede det... Her er et par billeder af sagerne. De nye stempler blev sendt med over til england for at få de nøjagtige mål til slut-honingen, som bliver gjort med diamant værktøj. 
De nye pakninger bliver tilpasset skyllekanalerne 





Jeg havde mistænkt olie pumpen for at være indstillet forkert. Og for at være på den sikre side blev den skildt ad, og da jeg alligevel sku i gang med pumpen bestilte jeg ny pakning. Det er den 6 kantede pakning på billedet som aldrig har været produceret som reservedel hos suzuki, men en engelsk entusiast har lavet en produktion af dem.  

Speedometrene er blevet ordnet. Der var møg bag glassene, og pinden til at nulstille triptælleren var knækket så der er svejst en ny stump gevind på. Måtte skille alle tal-rullerne ad for at svejse den lille stump på, og det er nok det fineste fin-mekanik der findes på en cykel.. Nylon klodsen drejede jeg for at holde den tynde metal flange som er presset sammen, og for at holde speedometeret når ringen ska presses på igen.
Så blev karburatorene skildt ad og samlet igen.. En masse stumper har været til elgalvanisering og er blevet som nye.  












Nye originale stempler kom med posten fra Canada. 6-7dages fragt, efter de blev fundet på Ebay. Der medfølger originale stempelringe, men de er beregnet til stål foring, så det kan være jeg kun ska bruge det ene sæt til den cylinder jeg har som har fået stål foring.
 1300kr for stempler, ringe og fragt....Vanvittig billigt! (kæresten er dog ik helt enig)






550'eren er snart skildt helt ad... Nu ska de ting laves som jeg aldrig har fået lavet færdigt. 


Nye stempelringe fra tyskland... Beregnet til nikasil cylindre. 
I dag fik jeg hevet de gamle ventiler af, 3 af dem kunne slet ikke lukke.

Cylindrene er hevet af, nu ska jeg finde ud af hvad jeg gør med dem.  3 nye originale stempler og ringe er bestilt.




Venstre stempel meltet ved udstødningen... 

 Nærbillede af venstre
Midterste stempel knækket stempelring

Det andet år jeg kørte med den gamle olie brænder begyndte den at ryge meget ved opstart efter et par ugers pause... Der gik 2 minutters kørsel så var det tilbage til det normale.
Efter dette 3. Har det været ekstremt med røg og først efter 10 minutters kørsel var røgen væk.
Nogle gange har den været helt umulig at få gang i, fordi der har været så meget olie at tændrørene druknede når den skulle i gang.

Det er efterhånden ret kendt for suzuki 2-takt fans, at de små "CCI" envejs ventiler bliver slidte og giver opefter +40års brug.. Når de står af render olien fra olie tanken frit ned igennem cylinderen og krumtaphuset og lægger sig i bunden af huset. Når motoren køre har de den funktion at de bremser olien i at blive trykket tilbage under sekundærkompressionen i huset, er de slidte mister de den funktion og det tror jeg desværre er sket med min.  Der er aldrig blevet lavet reservedele til dette system af suzuki, men heldigvis har nogle suzuki nørder i england masseproduceret nye ventil magen til de originale. Et sæt er bestilt så det kan blive ordnet igen, og prisen på ca 600kr virker rimelig.


Mht til mine stempler og cylindre er jeg ved at finde en løsning... 

For en uges tid siden bestilte jeg nye reproducerede en-vejs ventiler fra england, de kom i dag og en nøjagtig magen til de originale. Hva jeg har læst mig frem til er det et pillearbejde at skifte og man ska være forsigtig når man piller de gamle af ikke at ødelægge plastik rørene som føre olien fra pumpen ud til ventilerne.